ProChrist Wierden en omstreken
NieuwsFlits 5
16 februari 2010

De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.
(Dit schrijft Paulus in zijn eerste brief aan de christenen in Korinthe)



Omtrent het christelijk geloof bestaan veel misverstanden. Daardoor krijgen mensen vaak een vertekend beeld van wie God is en wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan. Voor de acht ProChrist-avonden hebben we deze misverstanden als thema gekozen. Hier volgen ze:

zondag 14 maart
Ik leef en geloof op mijn eigen manier, daar heb ik geen God voor nodig
Dit is mijn leven. Ik bepaal wat ik doe, hoe ik dat doe en wanneer. Ik heb geen behoefte aan een God die voor mij beslist wat wel en niet goed is, dat kan ik namelijk prima zelf. Ik rij niet door rood, doe boodschappen voor mijn zieke buurvrouw, geef royaal aan goede doelen en zit al jaren in het bestuur van de tennisclub. Als God al bestaat, dan zou ‘ie me vast een toffe peer vinden.

maandag 15 maart
Allah, Jezus, Boeddha,… ’t is allemaal hetzelfde
Thuis heb ik een bijbel liggen. Boeddha en de heilige maagd Maria kijken gezamenlijk mijn woonkamer in. Ook ben ik al drie keer in Lourdes geweest. Kortom, spiritualiteit past helemaal bij mij. Maar ik beperk me niet tot één religie, want alle geloven komen natuurlijk gewoon op hetzelfde neer.

dinsdag 16 maart
Ik wil wel geloven, maar mijn verstand niet
Heerlijk, als je iets of iemand hebt waar je kracht uit put. Wat doe je als je het niet meer ziet zitten? De een komt tot rust in de natuur, de ander luistert muziek of gaat een eind hardlopen. Gelovigen hebben God. Maar bestaat Hij echt of is Hij een uit de hand gelopen fantasie? Neem nou de Bijbel, dat boek vol moord, doodslag en andere sterke verhalen. Moet ik dat nou allemaal maar geloven? Ik wil feiten, harde feiten!

woensdag 17 maart
Een goede God zou het lijden in de wereld niet toestaan
Aardbevingen, overstromingen, terroristische aanslagen, vliegtuigrampen, oorlogen. Kinderen die hun ouders verliezen, ouders die hun kinderen verliezen. Ziekte, ellende, dood. Er gaat zoveel mis in de wereld, maar waarom? En waarom treft het de een wel en blijft een ander gespaard? Waarom grijpt God niet in?

donderdag 18 maart
God is okay, maar Jezus: nee
Mooi beeld: God boven in de hemel, met een lange baard, zittend op zijn troon. Zo’n vaderfiguur, zeg maar. Alleen, wat moet ik met Jezus? Gods zoon, profeet, of gewoon een inspirerende persoon? Christenen zeggen dat je alleen via Jezus bij God kunt komen, maar dat is toch onzin?

vrijdag 19 maart
Het leven is zinloos
Je wordt geboren, je leeft en je gaat weer dood. Met een beetje geluk heb je een leuk leven en aan liefde, geluk en gezondheid geen gebrek. Maar als je sterft, laat je alles waar je hard voor hebt gewerkt en iedereen die je lief is, weer achter. Wat heeft het leven eigenlijk voor zin?

zaterdag 20 maart
Als ik zou gaan geloven, ben ik mijn vrijheid kwijt
Sinds mijn goede vriend christen is geworden, valt er geen lol meer met hem te beleven. Hij wil nooit meer stappen en zit elke zondag braaf in de kerk. Als ik vraag of hij mee gaat sporten, moet ‘ie net naar de Bijbelstudie of gespreksgroep. Het geloof spreekt me aan, maar van al die regeltjes krijg ik het Spaans benauwd.

zondag 21 maart
De toekomst… ik heb er zin in!
Het leven is mooi, de wereld is goed. Maar is mijn bestaan een toevallige samenloop van omstandigheden of zit er een Hoger Plan achter? Zouden mensen, dieren en de natuur nou echt uit een oerknal zijn ontstaan? Wetenschappers waarschuwen ons dat het einde nabij is als we doorgaan met het vervuilen en uitputten van de aarde. Maar zou dat echt het einde zijn? Houdt alles gewoon op? Dat weiger ik te geloven!

locatie: Zalencentrum Het Anker, Wilhelminastraat 28, Wierden
aanvang: 19.30 uur
zaal open: 19.00 uur
toegang: gratis
ProChrist wordt georganiseerd door christenen uit allerlei kerken uit Wierden en omgeving.

U bent hartelijk welkom!

Deze NieuwsFlits liever op een ander e-mailadres ontvangen? Of Stelt u de toezending niet op prijs? Klik dan op de link onderaan om dit door te geven.